خانه بومیان کیش

علاقمندان به مکان های تاریخی می توانند با دیدن این خانه 200 ساله شگفت زده شوند. خانه ای که در قدیمی ترین منطقه کیش قرار گرفته است. بازدید از خانه بومیان کیش را در اولویت بازدیدهای خود بگذارید.

 

  • قیمت اصلی: 300.000 ریال

    قیمت با تخفیف ویژه: 270.000 ریال

  • در قدیم برای بخش های مختلف این خانه اسامی خاصی گذاشته بودند:
  • چندول: انبار نگهداری خرما
  • مصیف: اتاق های تابستانه
  • مطبخ: آشپزخانه

جهت نمایش سانس ها لطفا تاریخ را انتخاب کنید

انتخاب تاریخ

توضیحات

وقتی که نام کیش بر زبان جاری می شود ناخودآگاه ذهن ما به دنبال تفریحات دریایی در آنجا می گردد. اما آیا کیش با این همه قدمت، جایی را به عنوان آثار تاریخی دارد؟ آیا دارای نماد آیین های دیرینه و مردم شناسی است؟ یا اینکه خانه بومیان در کیش وجود دارد یا خیر؟

این موضوع همیشه به شکل علامت سوال در مغزم می چرخید تا اینکه موقعیتی شد و به کیش سفر کردم. بعد از انجام کارهایی که بابت آن به کیش آمده بودم به سراغ گمشده ام رفتم. از تاکسی سراغ جایی را گرفتم که تاریخی باشد و مرا مستقیم به محله ای به نام سفین قدیم برد و مقابل درب منزلی بزرگ ولی قدیمی به نام خانه بومیان کیش پیاده کرد. او می گفت که این خانه متعلق به یکی از تجار آن زمان کیش بوده به نام حاج عبدالله بن شاهین که نسل به نسل به او رسیده بود. حاج عبدالله صاحب بزرگترین لنج بادبانی زمان خودش در کیش بود.

خانه بومیان کیش

بعد از پیاده شدن از تاکسی چند دقیقه ای را محو تماشای این خانه و منطقه ای که در آن قرار گرفته بود شدم. خیلی برای من جذاب بود زیرا از قسمتی فوق العاده امروزی به قسمتی از جزیره آمدم که می توانستی بوی چند صد سال قبل را در آنجا حس کنید. برای ورود به خانه بومیان کیش مثل تمامی بناهای قدیمی که برای تامین هزینه نگهداری آن بلیط فروشی می کردند، بلیط تهیه کردم و به داخل حیاط این منزل بزرگ قدیمی راهنمایی شدم. مقابل درب ورود به حیاط راهنمایان این بنای تاریخی ایستاده بودند و بنوبت با گردشگران همراه می شدند و سیر تا پیاز این خانه عجیب و زیبا را برای آنان تعریف می کردند. لهجه زیبای جنوبی آنهان این گفتار را زیباتر می کرد.

خانه بومیان کیش با قدمتی بیش از 200 سال

خانه بومیان کیش با قدمتی بیش از 200 سال

یکی از راهنمایان نیز به همراه من آمد و بعد از احوالپرسی شروع کرد به توضیح دادن قسمت های مختلف این خانه بسیار قدیمی: خانه بومیان کیش با مساحتی در حدود 1200 متر و با قدمتی بیش از 200 سال در منطقه سفین قدیم ساخته شد. این بنا دارای دو حیاط مجلسی و حیاط خانوادگی است. دارای پانزده اتاق است. جالب است بدانید این دو حیاط این خانه هر کدام وظیفه ای خاص داشتند، حیاط مجلسی مخصوص میهمان ها و مردان نامحرم و غریبه بود. این حیاط از یک درب اختصاصی و یک اتاق تابستانی که به آن اتاق مجلسی نیز می گفتند و اتاق دیگر نیز به اتاق زمستانی معروف بود و در این حیاط تعدادی انبار و یک حلقه چاه آب نیز وجود داشت.

از راهنما در مورد تفاوت های اتاق های زمستانی و تابستانی سوال کردم و پاسخ داد: مصیف یا همان اتاق تابستانه در حیاط خانوادگی به گونه ای طراحی شده بود که مانع جذب گرما و حرارت به داخل اتاق ها می شد. ساخت بادگیرها و همچنین پنجره ها باعت چرخش هوا در اتاق ها می شد که این روش نیز به خنک کردن اتاق کمک بسیاری می کرد.

حیاط مجلسی

در حیاط مجلسی نیز اتاق زمستانه بود. این اتاق به گونه ای طراحی شده بود که رو به آفتاب بود. در زمستان ها از طریق نور خورشید گرمای اتاق ها را تامین می کردند. اتاق زمستانی برعکس اتاق تابستانی بدون بادگیر و پنجره ساخته شده بود. ضمنا در اتاق زمستانه یک حمام نیز وجود داشت تا در زمستان برای استحمام به بیرون نروند.

البته در تمامی اتاق های این خانه حمام وجود دارد و این نشان دهنده این است که ایرانیان در آن زمان بسیار به تمیزی و نظافت خود اهمیت می دادند.

خانه مردم شناسی بومیان کیش، یکی از نمونه های بارز قدمت و تاریخ کهن ایرانی به شمار می آید

حیاط خانوادگی

اشخاص غربیه و مردان نامحرم حق ورود به این حیاط را نداشتند. اتاق خواب زمستانی، تابستانی، آشپزخانه، چندول یا همان انبار خرما، انبار علوفه که آن را بخار الهوش می نامیدند، محلی برای نگهداری گاو و گوسفند ساخته شده بود. مکتب خانه نیز در این حیاط بود. البته این حیاط درب جداگانه ای داشت.

اسامی محلی بخش های این خانه

در قدیم برای بخش های مختلف این خانه اسامی خاصی گذاشته بودند که راهنما آنان را برای ما اینگونه توضیح داد:

چندول: آنها به انبار نگهداری خرما چندول می گفتند. مردم محلی کیش بیش از 600 سال است که از چندول برای بعمل آوردن شیره خرما استفاده می کنند.

مصیف: اتاق های تابستانه معروف به مصیف بود.

مطبخ: آشپزخانه را در زبان عربی مطبخ می گویند. در مطبخ نان های محلی، آسیاب کردن گندم و جو و پخت غذاهای محلی را انجام می دادند.

بیت العود: اتاق خواب صاحب خانه را بیت العود می نامیدند.

برخی از ابزار آلات مربوط به صید ماهی و مروارید و همچنین صنایع دستی مربوط به جزیره کیش در این خانه به نمایش گذاشته شده است.

بیت القهوه: مکانی برای دورهمی های زنانه است. از آنها با قهوه عربی پذیرایی می شدند.

بیت الافروخ: این قسمت محل کسب علم بود. یادگیری علوم آموزشی مثل روخوانی قرآن و یادگیری اصول اخلاقی توسط اساتید آن زمان به پسران و دختران در این مکان تدریس می شد.

بخار: در خانه بومیان بخار به مکانی اطلاق می شد که در آن ابزارهای صید را نگهداری می کردند. در مطالب قبل اشاره کردیم که شیخ عبدالله بزرگترین تاجر مروارید و مالک بزرگترین لنج بادبانی در این جزیره مرجانی بود. لذا باید محلی را برای نگهداری از ابزارهای صید ماهی و مروارید اختصاص می دادند.

بخار الهوش: قسمتی را به مثل انبار برای نگهداری از علوفه برای گاو ها و گوسقندان تعبیه کرده بودند که به آن بخارالهوش می گفتند.

زریبه: در حیاط این خانه باغچه ای است که ساکنان آن خانه در آن انواع صیفی جات و سبزی حات می کاشتند. برای آبیاری آن نیز از چاهی که در حیاط بود استفاده می کردند.

راهنمای بسیار خونگرم و حرفه ای

با تشکری فراوان از راهنما خداحافظی کردم. بسیار عالی برایم توضیح داد و واقعا گذشت زمان را در این خانه عجیب حس نکردم. اما این را نیز باید بگویم که این خانه بقدری جذابیت های بی شماری دارد که نمی توان همه آن را در یک مقالع گنجاند لذا توصیه می کنم در سفر خود به جزیره کیش حتما به این خانه سری بزنید و لذت ببرید.

البته این را هم باید بگویم که در زمانی که درحال گشت و گذار در این خانه زیبا هستید از شما به رایگان قهوه مخصوص عربی به همراه خرمای درجه یک جنوبی پذیرایی می کنند. بسیار لذت بخش است و انرژی مضاعفی را به گردشگر می دهد تا بتواند الباقی مسیر را طی کرده و از دیدنی های این خانه لذت ببرد.

در قسمت های دیگر این خانه حالت بازارچه مانندی نیز دایر کرده اند که می توانید از آنجا سوغاتی هایی را خریداری نمایید مثل محصولات سنتی و صنایع دستی محلی، لباس های محلی، طراحی و نقش حنای اصیل عربی و همچنین خوراکی های بومی و محلی.

وسعت بنا سبب شده تا به راحتی چندین اتاق، انبار و غیره در این مکان ساخته شود

این محل جذاب نیز قوانین خاص خودش را دارد و بهتر است گردشگران و علاقمندان از آن اطلاع داشته باشند که در زیر به اطلاع خواهد رسید:

قوانین و مقررات خانه بومیان کیش:

  • شروع بازدیدها از خانه بومیان کیش صبح ها از ساعت 10 الی 13 و بعدازظهرها از ساعت 15 الی 21 می باشد.
  • مدت زمان بازدید از خانه مردم شناسی کیش حدود ۳۰ دقیقه می باشد.
  • هر بلیط مخصوص یک نفر است.
  • هزینه کافی شاپ و عکاسی بر عهده گردشگر می باشد.
  • مبلغ پرداختی نهایی است، در محل مجموعه مبلغ دیگری پرداخت نخواهید کرد.
  • به‌ منظور پیشگیری از تکمیل ظرفیت بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و بلیط خود را سریع‌تر رزرو کنید.
  • نیازی به پرینت بلیط رزرو خود ندارید.
  • این بلیط شامل قوانین چارتر بوده و غیرقابل استرداد (کنسل) می باشد.
  • همراه داشتن هرگونه مواد غذایی، نوشیدنی مجاز نمی باشد.

 

کلام پایانی،

برای اینکه از سفرتان لذت بیشتری ببرید، پیشنهاد می کنیم قبل از حرکت بلیط تمامی مراکزی را که قصد دارید بروید چه تفریحی و چه رستورانی و یا تفریحات دیگر را خریداری نمایید، برای خرید بلیط تفریحات می توانید از طریق سایت اصفهان توریست استفاده کرده و از جشنواره تخفیفات آن کمال استفاده را برده و با خیالی راحت و آسوده به کیش زیبا سفر کنید.

یادمان نرود: اول ایرانگردی و بعد جهانگردی

 

سوالات متداول:

Frequently asked questions of buyers of Isfahan2rist site products

 

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خانه بومیان کیش”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *